Besøg Viscontis danske hjemmeside



Madeline Rundsten:

VISCONTI 
I  FJOR  I  VENEDIG


en monografi om Luchino Visconti.
 ISBN  87-90699-55-6

Udkommer fredag den 26. oktober 2006

» K.L.M « temanummer for 2006 er viet den første samlede gennemgang på dansk af den store  italienske film- og teater-instruktør Luchino Viscontis filmværk, der beskriver en vældig opstigning i samfundspyramiden, og nu er tilgængeligt på DVD. Dette er også en - meget udførlig - DVD-guide, som kan updates via nettet.

Visconti har instrueret film som Leoparden,
Rocco og hans brødre, De lange knives nat
og Døden i Venedig.

I samarbejde med Visconti-Selskabet i Danmark (VIDES) udgives denne publikation i 100-året for don Luchino Visconti, greve af Modrone – og arving til Erba-formuen.

Luchino Visconti er født i Milano den 2. november 1906, og døde i Rom den 17. marts 1976.

Skæringspunktet er 1930’ernes Pariser-avantgarde, mødet med Coco Chanel og Jean Renoir. Korsvejen er 2.verdenskrig og modstandskampen mod nazismen.

Madeline Rundstens kritiske monografi afsluttes med Viscontis åndelige testamente, gennemillustreret med 206
fotografier og tegninger i sort-hvid og farve. Samtlige afbildninger benyttes i den æstetiske argumentation.

Skønhed er ordet! I Viscontis film samarbejdede de skønneste kræfter: De bedste fotografer, de bedste manuskript-forfattere, og ikke mindst de bedste, eller smukkeste filmstjerner.

Romy Schneider. Claudia Cardinale. Godards danske Anna Karina. Silvana Mangano, Charlotte Rampling, eller »Ingmar Bergmans Ingrid Thulin«.

Og på sværdsiden: Burt Lancaster. Dirk Bogarde. Jean Sorel. Viscontis egne »opdagelser« Helmut Berger, Alain Delon og Marcello Mastroianni.

For blot at nævne få.

Visconti fungerede også som teater- ballet- og operainstruktør, inspireret af især Stanislavskij og Max Reinhardt, hvis arv han løftede ind i efterkrigstiden, som en teaterdynamo sammen med især Giorgio Strehler, der på sin side (med en aktuel Dogville-konnotation) mere stod for Brecht og Piscator, altså det åbenlyst politiske teater, hvor marxisten Visconti også var til fest og farver. Splendor. Luksus. Dynamisk (tilspidset) overskud.

Som Dalí, en af Viscontis scenografer, i forbindelse med opsætningen af As You Like It karakteriserede italieneren:

»En kommunist med hang til luksus«.

Sammen stod Visconti og Strehler, på hver deres måde, for den italienske teater-reform efter Anden Verdenskrig og fascismen.

Et andet omdrejningspunkt er operaen, der faldt sammen med den romantiske, og på en måde »anti-neorealistiske« farvefilm Senso (dansk titel: Sansernes rus), fra 1954.

Legendarisk er Viscontis iscenesættelse med Maria Callas på Scala-operaen op gennem 1950’erne.

På en måde var La Callas hans opfindelse, for så vidt angår hendes modning som skuespillerinde
(foruden at hun besad århundredets største og prægtigste og meget dramatiske koloratursopran).

Han har også arbejdet sammen med dirigenter som Bernstein, Giulini og Solti, og har instrueret alle italienske skuespillere af betydning i perioden fra 1945 og frem til hans død 31 år senere.

Viscontis betydning for eftertiden beror på hans virke som filminstruktør. Han var pioner indenfor den italienske neo-realisme, denne forudsætning for en senere tids danske dogmefilm. Men Visconti vakte især opsigt med romantiske, opulente og billedmæssigt prangende »film-operaer«, hvis temaer kredsede omkring dekadence, depravation og perversiteter, i alle betydninger af ordet.

Kort sagt som sindbillede på det moderne menneskes rådvildhed.

Viscontis film skilte tit vandene, ikke mindst blandt fordumsfulde kritikere. Kun enkelte af hans film, som det modbydelige terror-melodrama De lange knives nat, vandt både kritikerroser og publikums hjerter. Flere af hans film, der nu i 2006 alle er nyrestaurerede og digitaliserede, blev først vist i director's cut mange år efter hans død.

Det gælder f. eks. Leoparden, men også Ludwig, der er så godt som ukendt herhjemme, og som Rundsten derfor giver en særlig omhyggelig behandling. Det samme gælder incest-dramaet Sandra.

Rundsten kommer også ind på arbejdet for teater og opera, samt i de biografiske afsnit, på den italienske instruktørs personlige forhold.

Viscontis forudsætninger er ikke blot en teatergal fader (der havde privatteater i Pallazzo Visconti i Via Cerva i Milano - sammenstillet med farmaceutisk industri på mødrene side, men så ssandelig også en nedarvet  middelalders sadistiske tyranner.

Den første Visconti var longobardernes konge - og svigerfar til Karl den Store i 800-tallet! Slægten talte i midlertid også mange gejstlige, heriblandt biskopper og enkelt en pave.

Luchino Visconti var et utroligt sammensat (rigt) menneske: Kommunist, katolik, homoseksuel, adelig, puritansk livsnyder, moraliserende, men glad for dekadencen som kulturel strømning, glad for mad og vin, whisky, cigaretter, narko, hurtige biler, gammel malerkunst - og smukke kvinder. Jørgen Leth, come on! lyder Madelines opfordring til alt dette.

Og Shakespeare, hvis samlede værker Luchino havde læst som tretten-årig; som fjorten-årig spillede han Hamlet på familiens husteater på slottet i Milano. Mange vidneudsagn i bogen kommer ind på dette.

Madeline Rundstens »Visconti i fjor i Venedig«
er rigt illustreret, og rummer æstetiske og tematiske analyser af samtlige hans film, med sprudlende handlingsreferater og credits, der munder ud i en sammenfatning om Viscontis betydning i samtiden og - ikke mindst - for eftertiden, i det Jørgen Leth og Per Fly, for blot at nævne nogle få - inddrages i diskussionen, der støtter sig til kapaciteter som Th. Adorno, Vilhelm Wanscher, Hansgeorg Lenz og filmteoretikeren Christian Metz.

Rundsten kommer også ind på sin personlige indfaldsvinkel. Hvorfor hun netop har valgt at skrive om den italienske mester-instruktør, og
ikke om f. eks. Fellini. Og hvorfor hun har valgt ikke at blive filmarbejder!

Madeline Rundstens monografi er nok en afhandling, men den kan læses uden forudsætninger, hvilket ikke mindst har gyldighed for de instruktive billedtekster.

Visconti i fjor i Venedig omfatter desuden også en liste over DVD-udgivelser. Denne liste vil løbende blive opdateret på Viscontis danske web-site www.visconti.dk

Billedredaktion og typografisk tilrettelæggelse:
Hans Jørgen Rundsten.

Udkommer fredag den 26. oktober 2006.

Oplysninger  (informationer) om udgivelsen:

ISBN  87-90699-55-6

340 sider. 22 x 15,5 cm. paperback
206 illustrationer i sort-hvid og farve.
vejledende pris: kr. 448,-

Med venlig hilsen
G. A. Sartorio, redaktør
for K.L.M.

forfatterinden Madeline Rundsten
kan kontaktes her

Besøg Rundstens hjemmeside

Cover med bagsidetekst som pdf

Besøg www.visconti.dk
Visconti-selskabet i Danmark
- Viscontis danske hjemmeside

Viscontis internationale hjemmeside (på italiensk)

Læs Bo Green Jensens anmeldelse i Weekendavisen af Visconti i fjor i Venedig


Forlaget MillennivM Publishers

Denne side ses bedst med Netscape, FireFox eller Opera, som kan downloades gratis


Til toppen
MillennivM forside K.L.M.forside >>